Proiectul cultural „Îmi bate inima în limba română” a avut ca scop păstrarea și afirmarea identității românești a elevilor români din Ucraina și Serbia, precum și promovarea valorilor lingvistice, culturale și spirituale românești, prin manifestarea interesului pentru importanța studierii limbii române și consolidarea cunoștințelor de limbă, cultură și civilizație românească. Prin intermediul acestui proiect, elevii români din Ucraina și Serbia au fost stimulați să continue să învețe în limba română, să se exprime pe cât mai posibil corect și să își dezvolte cunoștințele de cultură generală despre România și despre comunitatea din care provin.
Proiectul a fost realizat cu sprijinul financiar al Departamentului pentru Românii de Pretutindeni și a fost organizat în parteneriat cu Centrul Media Bucpress Cernăuți, Centrul de Informare al României din Ismail, Asociația Românii Independenți din Serbia și Asociația Cadrelor Didactice din România. În cadrul proiectului cultural a fost organizat și un curs de gramatica limbii române, susținut pe parcursul a 5 ședințe de către profesorul de limba română, Florentin Daniel Gheorghe, cunoscut în mediul online și ca „Florentin – Profu’ de română”, datorită lecțiilor interactive de gramatică de pe Facebook și Youtube care au adunat zeci de mii de vizualizări. Fiecare ședință a durat minimum două ore fiecare și s-a desfășurat în fiecare sâmbătă, de la ora 18.30, pe platforma online Zoom.
Cele cinci ședințe ale cursului au constat în:
Lecția 1: Fonetică: alfabetul limbii române, tipuri de sunete, despărțirea în silabe, utilizarea corectă a accentului (22 octombrie 2022)
Lecția 2: Vocabular: categorii semantice: sinonime, antonime, omonime, cuvinte polisemantice, paronime, atracția paronimică (29 octombrie 2022)
Lecția 3: Morfologie: părți de vorbire flexibile: verb, substantiv, adjectiv, pronume, numeral (5 noiembrie 2022, ora 18.30)
Lecția 4: Greșeli frecvente în limba română și exerciții de dicție (12 noiembrie 2022)
Lecția 5: Greșeli frecvente în limba română și aplicații (19 noiembrie 2022)
Pe lângă prezentarea teoretică a conținuturilor de limba română s-a pus mult accent pe partea practică, astfel încât după fiecare noțiune învățată elevii au avut de rezolvat aplicații. Ne-am bucurat de colaborarea și de implicarea lor activă la fiecare ședință, acestea constituind feedback-ul necesar. Atmosfera a fost una activ-participativă din partea elevilor, care s-au conectat într-un număr impresionant de mare la ședințele cursului, maximul atins fiind de aproximativ 70 elevi prezenți. Participanții provin din comunitățile românești din Ucraina (regiunile Odesa, Cernăuți și Herța) și Serbia (Voivodina).
„Când am fost întrebat dacă vreau să țin un curs de gramatică a limbii române pentru copiii români din Ucraina și din Serbia, nu am stat deloc să mă gândesc. Am acceptat imediat. Și bine am făcut! Predau de câțiva ani, dar așa emoții nu am avut niciodată. Poate și pentru faptul că e plin război acolo, că tinerii își petrec serile de sâmbătă dorind să învețe cât mai bine limba lor maternă, atât de încercată în acele zone (până la a li se impune să creadă că ei nu vorbesc română, ci “moldovenească”, o născocire fără niciun temei științific, ci doar politic). Am parcurs deja două cursuri și vă pot spune că atmosfera este minunată. Copiii sunt atât de implicați și de activi, încât îmi fac treaba mult mai ușoară. Abia aștept următoarele trei întâlniri. Iată că educația este o prioritate pentru unii, indiferent de contextul în care se află. Unii au înțeles că educația poate fi singura lor șansă către succes. Este o onoare să fac parte din acest proiect!” (Profesor Daniel Florentin Gheorghe)